Az alapok

Vannak, akik tudatosan rákészülnek, és azzal kezdik a napot, hogy visznek magukkal egy másfél literes ásványvizet a munkahelyükre, vagy megtöltik a kulacsukat, ami mindig kéznél van. Másoknak nehezükre esik, mert vagy nem készülnek előre vagy megfeledkeznek róla napközben, és csak akkor kapcsolnak, amikor mondjuk már fáj a fejük vagy nem tudnak koncentrálni. Nekik jó tréning a napi nyolc pohár-szabály – ha ennyi vizet iszol, már jó úton jársz.

De ha egy kicsit alaposabban utánajárunk, akkor ez a szám több is lehet. Testünk 60 %-a víz, Minden életfunkcióhoz szükségünk van folyadékra. Az ajánlott napi folyadékbevitel függ a nemtől, kortól, nőknél a terhességtől illetve a szoptatástól is.

Kinek mennyi?

Felnőtt férfiakanak 3,5, nőknek 2,5 liter az ajánlott napi folyadékbevitel mennyisége. Ez azonban nem kizárólag vizet jelent, hiszen például zöldségekkel, gyümölcsökkel is nagyon sok folyadékot veszünk magunkhoz. Ha ezt leosztjuk, nagyjából 13, illetve 9 pohárnyi folyadékról beszélünk. Az ajánlások életkoronként változnak: egy 4-8 éves gyereknek 5 pohár, a 9-13 éveseknek 7-8 pohár, a 14-18 éveseknek 8-11 pohár az ajánlott folyadékbevitel.

Egyéb szempontok

A klimatikus körülmények, az edzés és a betegségek mind-mind közrejátszanak abban, hogy változzon a napi bevitt folyadék mennyisége. A napi testedzés mellett nagyjából 2-3 pohárral több folyadékra van szükségünk, mint egy átlagos napon.

Testünk minden sejtje, minden szövete és minden nagyobb egysége igényli a megfelelő mennyiségű vizet. Ha elég vizet iszunk, nemcsak belül leszünk egészségesek, de ez kívül, a bőrünkön is meglátszik majd. Bőrünk a legnagyobb szervünk, ha elég folyadékot fogyasztunk, egészséges és hidratált marad. Friss, üde és egészséges megjelenés – mindennek az alapja a víz.

Ha nem víz, akkor mi?

Ahhoz, hogy testünk hidratált maradjon, nemcsak vízet kell fogyasztanunk. Az elfogyasztott ételek adják a bevitt folyadékmennyiség 20 %-át. Tehát ha naponta meg is iszunk 9-13 pohár vizet, együnk még sok zöldséget és gyümölcsöt – így biztosan meglesz a megfelelő folyadékbevitel.

 

Magas folyadéktartalmú zöldségek és gyümölcsök:

  • dinnye
  • spenót
  • leveles saláták
  • kígyóuborka
  • zöldpaprika
  • bogyós gyümölcsök
  • őszibarack és nektarin
  • karfiol
  • retek
  • zeller
  • grépfrút

Tippek, amik segíthetnek:

  • Mindig legyen nálad egy palack víz, akár az irodába vagy az edzőteremebe mész, vagy csak behuppansz az autóba, hogy elintézz egy-két fontos dolgot.
  • Minden folyadék számít. Nem kell kizárólag vizet inni: a joghurt, tej, a teák, a gyümölcslevek mind-mind felfrissíthetnek.
  • Felejtsd el a cukros italokat! Szénsavas üdítők, bolti jeges teák, alkohol – ezekben rengeteg a cukor.
  • Ha beülsz egy étterembe, kávézóba, mindig igyál vizet! A legtöbb helyen ezt külön kérni sem kell.
  • Ha unod a sima vizet, ízesítsd lime- vagy citromlével, uborkával, bogyós gyümölcsökkel vagy mentával.
  • Készíts házi jeges teát és pakold fel a hűtőt!

 

Még nincs értékelve.

Kérjük, értékeljen